Leergang Stilstaan. Ontspannen. Zijn.
Als uitgangspunt voor balans in jouw studie, werk en leven
Een traject van 8 bijeenkomsten waarin ontspanning en thuiskomen bij jezelf centraal staan, waar je leert je kritische blik los te laten, presenter te raken, nabij jezelf èn de ander te zijn en meer in contact met je lichaam te komen. Via meditatie, visualisatie, ademtechnieken, theorie en lichaamsoefeningen leer je te openen voor de wijsheid en rijkdom van wie je om te beginnen al bent. Studenten en deelnemers omschrijven dit als thuiskomen.
Deze leergang heb ik ontwikkeld en inmiddels vijf keer gegeven aan master en derdejaars studenten van de faculteit Geneeskunde UMCU. De groep bestaat uit maximaal 15 studenten.
Overleven i.p.v. leven
Je herkent het volgende waarschijnlijk wel:
Je hebt een druk en vol leven. Elke dag zijn er veel impulsen waar je mee te maken hebt: je studie of baan, de relatie met je partner en kinderen (of het ontbreken daarvan), sporten, bestuurswerk, contacten met je familie en vrienden, de continue stroom van berichten op social media etc. Tegelijkertijd razen er veel gedachtes door je heen, misschien kom je zelfs in piekeren, onrust of onvrede terecht. Voor je het weet ben je alleen nog bezig om te overleven, ‘je best te doen’ of steek je al je energie in het willen veranderen van je situatie. Vanuit deze onrust en gejaagdheid ga je minder zachtaardig, geduldig en accepterend met jezelf om. Je adem en energie zitten hoog en er is een algeheel gevoel van ‘aan’ staan.
Eigenlijk ben je niet echt present. En dat is voelbaar voor je collega, patiënt of klant en heeft effect op de gespreksvoering. Soms blijven we maar doordraaien in gedachten en hopen tot oplossingen en inzichten te komen als we maar lang genoeg blijven denken. En zo zijn er nog meer strategieën te bedenken die we onszelf onbewust aangeleerd hebben om bij onszelf en onaangename situaties weg te bewegen. Zijn bij precies zoals het is, met alles wat zich aandient in onszelf, zonder dit te willen veranderen, is nog niet zo makkelijk. Gelukkig kunnen we dat leren.
Hoe zou het zijn om je niet te laten leiden door je voortdurende gedachtes en alles wat er te ‘doen’ is? En dieper contact te maken met jezelf en jouw innerlijke wijsheid en zodoende te ontdekken wat jij wilt en belangrijk vindt?
Simpelweg stilstaan, rust nemen, ontspannen, loslaten, voelen en Zijn is niet vanzelfsprekend voor ons westerse, dynamische mensen en moeten wij dus leren. Dit vraagt onze aandacht zodat we in balans kunnen blijven in onze studie, werk en leven.
Stilstaan. Ontspannen. Zijn.
In deze leergang is stil gaan staan en contact maken met wie je wezenlijk bent het vertrekpunt. Via meditatie, visualisatie en lichaamsoefeningen leer je met een open en nieuwsgierige houding kijken naar alles wat zich in jou aandient als je stil gaat staan. De openheid, schoonheid en wijsheid van jouw wezen komt daarmee naar de voorgrond.
Dit diepe loslaten en ‘thuiskomen’ bij jezelf voelt nieuw en ergens wat onwennig. Zo ben jij dagelijks niet. En tegelijkertijd zal iets in jou dit ook herkennen als kloppend en waar. Het doet je mogelijk denken aan de momenten van spontaan genieten en zorgeloos zijn in de ochtendzon of tijdens een frisse boswandeling en alles voor je gevoel even klopt en samenvalt.
Het is net als met de zon. De zon schijnt altijd of je dat nou zo ervaart of niet. We zijn in ons dagelijks leven vaak zo bezig met de wolken dat we vergeten dat we net als de zon zijn: stralend, zomaar vanzelf, vrij, natuurlijk en stil. Je leert wennen aan deze werkelijkheid die voorbij al je zelfbeelden gaat. Vanuit dit uitgangpsunt kun je leren je leven vorm te geven. Door te rusten in jezelf, met wat je wilt en niet wilt, functioneer je beter in je dagelijkse leven vol prikkels, drukke studie en sociaal leven.
Wat ga je leren?
- Je leert stil te staan bij jezelf in plaats van steeds maar op weg naar iets te zijn;
- Je komt meer in contact met wat jij wilt i.p.v. te willen voldoen aan de verwachtingen van de ander;
- Je leert op een open, vriendelijke en milde wijze naar jezelf en de ander kijken i.p.v. over-kritisch te zijn;
- Je wordt je bewust van je eigen vaste denk- en leefpatronen en leert deze los te laten;
- Je bent in staat om contactvol te reageren naar de ander;
- Je ervaart meer gezonde zelfliefde;
- Je leert vertrouwen op jouw intuïtie, je eigen wijsheid;
- Je ervaart helderheid en wijsheid bij allerlei beslissingen;
- Je leert reflecteren op jezelf en krijgt zicht op wat realistisch is en wat niet;
- Je leert hoe te gronden, om ontspanning toe te laten, daaraan mee te werken en te rusten in je eigen energetische basis.
Methodieken
Het bovenstaande ga je leren door middel van houdingtraining, meditatie, visualisatie, lichaamsoefeningen, ademtechnieken en theorie: tijdens plenaire oefeningen en oefeningen in twee- of drietallen.
Studiebelasting
De leergang bestaat uit acht bijeenkomsten à 2,5 of 3 uur. Je doet thuiswerkoefeningen zoals meditatie en je schrijft een paar korte verslagen over je beoefening en wat je hierin tegenkomt. De dagelijkse oefeningen nemen ongeveer 20 minuten in beslag. Daarnaast deel je je ervaring en inspiratie met een buddy uit de groep.
Meer informatie over de leergang
Deze leergang is een ervaringsgerichte manier van leren. Een stapsgewijze methode van zelfonderzoek. Je leert jezelf onderzoeken met een open, nieuwsgierige houding. Je herinnert je daarbij telkens je ‘beginnersmind’: met een frisse, open blik neem je jezelf en de ander waar en wat er oplicht in het contact. Het verschil met je dagelijkse manier van naar de wereld kijken, namelijk kritisch, beoordelend en veroordelend, wordt zichtbaar.
Het naar de voorgrond brengen van je open, vrije en wijze aard, doen we via de kunst van mediteren, ontspannen, lichaamsoefeningen en visualisaties. Je leert te vertragen, je gewoonte oriëntatie te stoppen, je te openen voor de wijsheid en rijkdom van wie je om te beginnen al bent en te wennen aan deze werkelijkheid die voorbij al je zelfbeelden gaat. Jouw uiterlijke leven is daarmee niet opeens anders; het is wel oneindig dieper, mooier, interessanter en waardiger geworden.
Het is een levenskunst om jezelf nabij te zijn, liefdevol om te gaan met alle kanten van jezelf en de ander, op een gezonde manier te ontspannen, te vertrouwen op je eigen wijsheid en te doen wat je wilt. Als je dit wilt leren, ben je van harte welkom in deze leergang.
Over de trainer
Liesbeth van der Heide (1978) was tussen 2008 – 2019 werkzaam in het hoger onderwijs waaronder Universiteit Utrecht. Als afdelingshoofd en projectleider gaf ze leiding aan diverse teams en optimaliseerde ze bedrijfsprocessen. Organiseren en pionieren zitten in haar bloed. Zij organiseerde de eerste student wellbeing week voor de Universiteit Utrecht in mei 2019 en stelde hiervoor het programma samen.
Sinds 2006 is zij bezig met bewustzijnsontwikkeling, ze voltooide de 6-jarige opleiding tot Leraar Zijnsoriëntatie en sinds 2015 heeft zij haar eigen leerruimte (www.dewakkerkusser.nl) waar ze meditatielessen, cursus Gezonde Zelfliefde, integratiegroepen en persoonlijke begeleiding aanbiedt. Haar leerruimte bevindt zich in het prachtige, eeuwenoude St. Nicolaasklooster in hartje Utrecht.
Wat zeggen studenten over deze leergang?
‘Ik heb naar mijn idee een veel stevigere basis/fundament van vertrouwen, ontspanning en liefde opgebouwd voor mezelf. Ik heb geleerd om te ontspannen en meer vanuit mezelf en vanuit liefde en onvoorwaardelijkheid te leven, in plaats van uit angst en voldoen aan verwachtingen (van mezelf en anderen).’
‘Ik kan beter uitspreken naar anderen wat ik zelf wil of voel en wat ik daarin wel of niet nodig heb van de ander, waardoor ik me meer in relatie voel met anderen.’
Voor mij is het overkoepelende onderwerp van de leergang: Stilstaan, Zijn en daarmee ervaren dat het niet nodig is constant door te rennen en enorm hoge verwachtingen te stellen aan jezelf.’
‘De leergang voldeed zeker aan mijn verwachtingen! Ik heb veel geleerd en geoefend en actief met een groep bezig geweest met meditatie, daar ben ik erg dankbaar voor. De sfeer was erg prettig en veilig. Ik was van te voren een beetje bang dat ik het “te zweverig” zou vinden, dat ik mijzelf niet op mijn gemak zou voelen, maar doordat het allemaal studenten waren in dezelfde levensfase en situatie, kon ik me helemaal overgeven aan de opdrachten en voelde het helemaal niet vreemd aan.’
‘Ik vond Liesbeth een enorm prettige leraar met een warme, open en veilige uitstraling. Ze nam de tijd voor je en wist haar vak goed over te brengen.’
‘Ik heb het meeste baat gehad bij het besef dat alles goed is zoals het al is. Hierdoor kan ik veel meer genieten van het punt waar ik nu ben in mijn leven in plaats van alleen maar voor of achteruit te kijken.’
‘Ik ben er heel tevreden over hoe de leergang is toegespitst op het leven van een Geneeskunde/Biomedisch Wetenschappen student: bijvoorbeeld tijdens de momenten dat we een stressvol moment voor de geest moesten halen vanuit onze studie. Dat heeft mij zeker geholpen de leergang te integreren in mijn dagelijks leven.’
‘Ik stond zelf echt te kijken van met hoe veel rust ik mijn laatste coschap in ben gegaan. Dit heeft natuurlijk meerdere redenen, die ook deels buiten deze leergang liggen. Maar de leergang, en het oefenen van het Zijn, zijn telkens een onderdeel geweest van de groei die ik heb doorgemaakt hierin.‘
‘Ik heb een hele belangrijke les gehaald uit het principe van de ‘beginners mind’. Ik had vooraf het gevoel dat ik ‘slecht was’ in mediteren, en heb gaandeweg geleerd dat er geen goed of slecht is, en dat je op elk punt met een beginners mind overnieuw kan beginnen, en dat dat niet erg is. Dit principe heb ik voor mezelf vertaald naar de dagelijkse praktijk, stapje voor stapje leer ik mijzelf om gedane dingen minder zwaar te laten wegen en steeds met frisse moed opnieuw te beginnen als iets niet lukt.’
‘Liesbeth was heel erg betrokken bij de groep en stond ook open voor al onze vragen of dingen waar wij tegenaan liepen. Dat vond ik erg fijn.’
‘Ik slaap beter. Ik ervaar minder stress en heb betere focus doorgaans de dag.’
‘Ik heb ervaren dat ik meditatie in beweging heel fijn vind, ik had hier voor de start van de leergang nog nooit van gehoord en ik heb ontdekt dat dit voor mij een hele fijne en laagdrempelige manier van mediteren is, waarbij ik ook meer in contact kom met mijn eigen lichaam.’
‘De drie posities van waarnemen waren voor mij een echte eye-opener. Ik ben me steeds vaker bewust van in welke positie ik zit, waardoor ik ook kan switchen van positie. Dit helpt me heel erg. Het geeft een gelijkwaardig gevoel naar de ander toe en ik voel een sterke verbinding/band met diegene.’
‘Ik heb het meest genoten van de oefeningen in tweetallen en de plenaire gesprekken waarin we ervaringen deelden. Hierdoor kwam ik erachter dat we met veel dezelfde dingen in ons hoofd rondlopen gedurende de dag. Dit gevoel van herkenning zorgde ervoor dat ik me verbonden voelde met iedereen van de leergang. Ik had het gevoel dat we het samen deden. Daar werd ik erg blij van.’
‘Ik vind Liesbeth echt geweldig! Ik ben heel dankbaar dat ik haar als docent had en dat ik haar heb mogen ontmoeten. Het geeft mij rust om te weten dat er mensen zoals zij op de aarde rondlopen. Ze was altijd erg liefdevol en straalde rust uit. De leergang zelf vond ik heel compleet en goed te volgen.’
Onderwijstrainingen
Tussen 2008 en 2019 werkte ik in het hoger onderwijs (Universiteit Utrecht, Inholland en Haagse Hogeschool) als afdelingshoofd, opleidingscoördinator en projectmanager. Hierdoor ken ik de dynamiek binnen een universiteit en hogeschool goed. In deze functies heb ik met bijna alle afdelingen samengewerkt. Ik weet hoe het speelveld eruit ziet, ken de structuren en heb weet van de (verschillende) belangen die er spelen. In mei 2019 organiseerde ik de eerste student Wellbeing Week van de Universiteit Utrecht en stelde het programma samen. Deze week wordt nog steeds met succes georganiseerd. Nieuwsgierig? Klik hier voor een impressie.
Op basis van mijn eigen ervaring en inzichten ontwikkelde ik de volgende twee trainingen:
Leren rusten in onderwijsdynamiek
Introductie in je zorgeloze aard
“Het idee dat vrijheid op een andere plek te vinden is dan waar je nu bent, is verwarring”