“Meditatie is de viering van je vrije staat”

Cursus Zijnsgeoriënteerde meditatie

Op donderdagavond 1 oktober 2020 gaat de nieuwe cursus Zijnsgeoriënteerde meditatie van start. Deze cursus is door de beroepsvereniging Leraren Zijnsoriëntatie i.sm. Hans Knibbe gemaakt en is geïnspireerd op het laatste boek van Hans Knibbe ‘Zitten in Zijn – de kunst van meditatie’. De cursus bestaat uit 8 bijeenkomsten. Meer informatie volgt binnenkort.

Praktische informatie

Indien nog van toepassing wordt deze cursus op 1,5 meter afstand van elkaar georganiseerd en alle hygiëne maatregelen worden in acht genomen.

Data: donderdagavond 1 en 15 oktober, 12 en 26 november, 10 december, 7 en 21 januari en 4 februari 2021 
Tijd:
19.00 – 22.00 uur
Adres:
Nicolaasklooster, Doelenstraat 42, Utrecht

Kosten:
Particulieren: € 399,- incl. 21% BTW
ZZP’ers: € 399,- excl. 21% BTW
Vergoed door werkgever: € 613,- excl. 21% BTW
In company: na overleg

 

AANMELDEN

Wat is Zijnsgeoriënteerde meditatie?

Zijnsgeoriënteerde meditatie bestaat uit drie meditatiefases. Het doel van een complete meditatie waarbij je alle drie niveaus beoefent, is het leren rusten in de natuurlijke aard van de geest. In de ál verlichte aard die al aanwezig is. Waarom heb je hier normaliter geen contact mee? Omdat je afgestemd bent op iets anders. Je moet leren daarvan te onthechten.

Wakkerte

In de eerste fase train je wakkerte door je aandacht te houden bij een zelfgekozen object, vaak gebruiken we hiervoor de adem. Je aandacht op je adem is open, fris, nieuwsgierig alsof je het voor de eerste keer ervaart. Dat is belangrijk omdat je vanuit de gewone geest razendsnel van alles een concept maakt, ook van de adem. En als je je aandacht zo open en nieuwsgierig mogelijk houdt dan doorbreek je dat. Het doel van wakkertemeditatie is om te onthechten van wat je normaal gesproken altijd doet, namelijk onbewust smelten met gedachtes, fantasieën, herinneringen, alles wat er in je geest gebeurt. Het effect van wakkertemeditatie is dat je geest leniger wordt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die mediteren een veel leniger geest krijgen waar ze meer beheer over hebben.

Wennen aan subtielere werkelijkheidsbeleving

In de tweede fase van de meditatie maak je contact met de werkelijkheidsbeleving die veel subtieler, veel mooier en veel vrijer is dan de werkelijkheidsbeleving waar je normaal gesproken altijd op afgestemd bent. Doordat je geïdentificeerd bent met de wolken kun je het licht niet zien, maar dat licht is er altijd. Het doel van deze tweede fase is te wennen aan deze subtielere werkelijkheidsbeleving waardoor je je herinnert wie je ten diepste bent, namelijk altijd al in verbinding en van licht gemaakt. De meditatieobjecten waarmee we hier werken zijn het Huis van Zijn, Zijnskwaliteiten en de Gestalte. De Gestalte is een personificatie van jouw eigen wijsheidsgeest. Jij bent niet anders dan de liefdevolle wijze persoon die je tegenover je ziet. Jij bent dat! Daar moet je ook aan wennen. Aan deze hartsverbinding. En dat je een door en door relationeel wezen bent. Het effect van deze fase is dat je ontstolt. Je ervaart jezelf zoals je niet bent als je stolt door conceptvorming van je conventionele geest.

Rusten in Gewaar-Zijn

In de derde fase van Zijnsgeoriënteerde meditatie mediteer je nergens meer op. Je laat de meditatie zichzelf doen. Je rust in de natuurlijke aard van jouw geest. Je rust in Gewaar-Zijn. Gewaar-Zijn zelf is non-duaal omdat het geen concepten maakt. Gewaar-Zijn is als ruimte. Ongeboren. Tijdloos. Volkomen puur. Compleet. Niets heeft ooit de staat van compleetheid verlaten.

 

Ervaringen

Liesbeth, je hebt een fijne manier van lesgeven en hebt een bepaalde capaciteit om mensen op hun gemak te stellen en zich prettig bij je te laten voelen. Zich open te stellen naar je. Dit vond ik zelf erg belangrijk tijdens de lessen. De meditatielessen hebben iets veranderd in mijn dagelijkse leven: de teksten die je gebruikte waren inspirerend waardoor ik probeer me bewuster te zijn van mezelf, mijn gedachten en gevoelens.

Eke

Fijn was het om telkens in een geïnspireerde omgeving te vertoeven en te bewegen, om samen stil te zijn, om even uit de eeuwige to-do-lijst te zijn. ‘Laat het waar zijn’ is een zin die me in het dagelijks leven heeft geholpen iets lastigs gewoon waar te laten zijn; dat was heel ontspannend. Net als ‘Je kunt er niet naar toe, je bent er al’. Dank voor jouw enthousiasme en gedrevenheid bij het geven van je cursussen.

Annemiek

Voor mij was de kennismaking met meditatie zo bijzonder. Ik heb een heel aantal momenten een kant van mezelf gevoeld/gezien die ik niet kende. Ik heb Liesbeth en haar lessen ervaren als open, warm, betrokken, diep, gastvrij en gezellig. Ik zie dat iedereen zich op z'n gemak voelt. Liesbeth laat antwoorden op zich inwerken voordat ze reageert, dat zouden meer mensen moeten doen. Ik ben blij met deze training en zal Liesbeth zeker aanbevelen bij vrienden.

Paul

Mijn behoefte was om mezelf vaker te herinneren dat ik al vrij ben. In mijn dagelijks leven gaat mijn gevoel van stress al snel met me aan de haal en vergeet ik nogal eens me de rijkdom van Zijn te herinneren. Door de meditatie in beweging en visualisaties werd ik mij meer bewust van mijn dagelijkse patronen en verkramping. Door de meditatielessen realiseer ik me meer dan voorheen hoe nerveus ik ben; en dat alles er mag zijn! Liesbeth, je zet een fijne sfeer neer en stemt goed af op de ervaringen in de groep tijdens de meditaties.

Josje

Mijn doel vooraf aan de training was om zelfstandig een rustmoment in te bouwen, zodat daarna lichaam en geest rustiger is. Ik heb veel geleerd, maar ben ook veel vergeten door de ontspanning ;-). Ik heb de meditatielessen als een klein wonder ervaren. Ik heb veel gevoeld. Dat had ik zelf niet kunnen bereiken.

Bas